نکاتی در زمینه طراحی محتوای آموزش الکترونیکی که انگیزه دانش آموزان را افزایش می دهد

چند دهه پیش غیر قابل تصور به نظر می رسید که یادگیری الکترونیکی مانند امروز به عنوان یک روش یادگیری متداول شود. اما اکنون ، میلیون ها دانش آموز می توانند از پتانسیل آموزش آنلاین استفاده کنند زیرا این مهارت به آنها امکان می دهد فارغ از مکان ، بر هر مهارتی تسلط یابند. علاوه بر این ، برای معلمان و مربیان کانال ایده آل برای از بین بردن موانع جغرافیایی و دستیابی به افراد بیشتر با دانش خود است.
با این حال ، در یادگیری الکترونیکی مساله اصلی انگیزه فراگیر است. مدرسان باید اطمینان حاصل کنند که صرف نظر از دلیلی که ممکن است دانش آموز، در یک دوره یا آموزش خاص ثبت نام کند ، انگیزه اولیه با پیشرفت آموزش آنلاین حفظ ، پایدار و تقویت می شود. این کار آسانی نیست. در این روش آموزش ، به اشتراک گذاشتن احساسات با دانش آموزان خود برای معلم پیچیده تر است ، زیرا در بسیاری از موارد آنها نمی توانند چهره معلم را ببینند و به سرنخ های دیداری واکنش نشان دهند.
از کجا بفهمیم که آنها آنچه را که قبلاً توضیح داده شده فهمیده اند؟ آیا تعریف این اصطلاح پیچیده را درک کرده اند؟ اینها انواع سوالاتی است که برای مربیان آموزش الکترونیکی پیش می آید. عدم تعامل در زمان واقعی از سوی دانش آموزان ، بسیاری از مربیان را وادار به اجرای روشهایی می کند که به دانشجویان کمک کند تا به عنوان یادگیرنده با خود ارتباط بیشتری داشته باشند و همچنین در روند یادگیری بیشتر شرکت کنند.
در این مقاله ما نکاتی را در زمینه طراحی محتوای آموزش الکترونیکی ارائه می دهیم که مربیان یا مربیان آنلاین می توانند برای به حداکثر رساندن انگیزه ، یادگیری و متعاقباً حفظ موضوع توسط دانش آموزان استفاده کنند.

نکاتی برای طراحی محتوای آموزش الکترونیکی که دانش آموزان را با انگیزه و متعهد به یادگیری خود نگه دارد
۱- آشنایی با مخاطب
هر معلمی ، قبل از شروع به طراحی محتوای آموزش الکترونیکی ، باید تا حد ممکن از مشخصات دانش آموزان خود اطلاع داشته باشد. این به شما کمک می کند تا بهترین استراتژی ها را برای رسیدن به دانش آموزان خود استفاده نمایید. به عنوان مثال اینکه از چه لحنی هنگام برقراری ارتباط (رسمی یا غیررسمی) استفاده نمایید.
آشنایی قبلی به مربیان کمک می کند تا به سوالات اساسی پاسخ دهند از قبیل: دانش آموزان برای موفقیت در این دوره به چه مواردی نیاز دارند؟ هدف آنها چیست؟ پاسخ به این سوالات به آنها این امکان را می دهد که محتوای مربوطه را برای همه دانش آموزان ایجاد کنند.
۲- محتوایی ایجاد کنید که تماس مستقیم را تشویق کند
یکی از چالش های یادگیری الکترونیکی این است که دانش آموزان گاهی احساس انزوا می کنند. برای جلوگیری از این اتفاق ، با ارائه مطالب جدید از طریق پیام های و فیلم ها ، تماس مستقیم برقرار کنید. حتی می توانید موسیقی متن اضافه کنید ، از تصاویر جذاب استفاده نمایید ، نکات ، ترفندها و پیوندها را در آن بگنجانید و آن را کوتاه و ساده نگه دارید. این کمک می کند تا دانش آموزان شما ببینند که شما چقدر در یادگیری آنها نقش دارید.
۳- از محتوایی استفاده کنید که به شما امکان می دهد پیشرفت دانش آموزان را کنترل کنید
اگر دانش آموزان مطمئن نباشند که دوره واقعا چگونه پیش می رود ، ممکن است به طور مولد درگیر نباشند. برای جلوگیری از وقوع آن ، اهداف مشخصی را برای دوره تعیین کرده و به آنها اطلاع دهید و فعالیتها و پیشرفت دانشجو را با آن اهداف پیوند دهید.
در سیستم های آنلاین خود به دنبال ابزاری مانند گزارش های نظارتی باشید که به دانش آموزان کمک می کند تا از پیشرفت خود آگاه شوند

۴- با استفاده از روشهای مختلف آموزشی مشارکت را تشویق کنید
از کجا می دانید که دانش آموزان شما واقعاً همه چیزهایی را که در این دوره آموزش داده شده می فهمند و یاد می گیرند؟ پاسخ ساده است: فقط از آنها بپرسید. با این حال ، در یادگیری الکترونیکی نمی توانیم سوال بپرسیم: آیا آن را دریافت کردید؟ سوالی دارید؟ این نوع بیانیه ها به سادگی در یادگیری آنلاین کار نمی کنند.
برای اینکه واقعاً بفهمید که دانش آموزان شما چه چیزهایی یاد گرفته اند ، باید برخی از قالب ها را مانند موارد زیر ذکر کنید:
- فضاهای مشارکت مانند تالارهای گفتگو را ایجاد کنید.
- جلسات زنده را با دانشجویان ارائه دهید.
- در شبکه ها گروه های خصوصی ایجاد کنید.
- پنل های گفتگو را باز کنید تا بتوانند در هر درس سوال کنند. این فقط پاسخ به سوالات نیست ، بلکه همچنین تشویق استفاده از این فضا برای ایجاد جامعه در دوره است.
- پرسشنامه درست کنید. این ابزار تعاملی دیگری است که به دانش آموزان کمک می کند تا دانش خود را تأیید کنند و به اهداف کوچکی که آنها را برای شرکت در درس بعدی ترغیب می کند ، برسند.
- برای بهبود ارتباط در زمان واقعی با دانشجویان ، وبینار برگزار کنید.
۵- اشتیاق استاد برای ایجاد محتوای انگیزشی ضروری است
فقط مدرسان با علاقه می توانند انگیزه دانش آموزان را تحریک کنند. حتی اگر دانش آموزان با انگیزه و با الهام از خود نیز علاقه زیادی به معلم خود نبینند ، می توانند علاقه خود را به تحصیل از دست بدهند ، بنابراین نقش استاد راهنما برای خدمت به عنوان نمونه ای از علاقه به موضوع ضروری است.
برای این کار ، سخنرانی های جذاب برگزار کنید ، بحث های احساسی و درگیر را سازماندهی کنید و مطالب دوره را به سرعت به زندگی واقعی پیوند دهید.
۶- برای افزایش یادگیری ، محتوایی ایجاد کنید که استقلال دانش آموز را افزایش دهد
تهیه مطالب جدید برای دانش آموزان باعث می شود آنها علاقه بیشتری به یادگیری نشان دهند. در این مرحله ، ما توصیه می کنیم به دنبال داستان های غیر متعارف یا رویدادهای اخیر باشید که در آن می توان از محتوا استفاده کرد. همچنین ، یک گزینه دیگر این است که دانش آموزان را از طریق بازی ها و تمریناتی که دانش آموزان را ملزم به استفاده از اطلاعات در زمینه های ناآشنا می کند ، درگیر کنیم.
افزایش علاقه دانش آموزان با پیشنهاد روش های جدید یادگیری ، آنها را در رسیدن به موفقیت مطلوب و کنترل روند آموزشی خود یاری می کند. با این حال ، به عنوان یک مربی می توانید استقلال دانش آموزان را به روش های زیر بهبود بخشید:
- با ایجاد یک تقویم وظیفه و یک تقویم از مطالبی که برای دوره مطالعه می شود.
- در آغاز دوره دانش آموزان را در تعیین اهداف مشارکت دهید تا در پایان دوره سعی در دستیابی به آنها داشته باشند.
- آشنایی دانش آموزان با سناریوها و شرایط جدید آموزشی ، بنابراین به آنها می آموزد که تصمیمات مستقلی بگیرند.
سخن پایانی
درست تولید محتوای الکترونیکی خوب باعث افزایش انگیزه در فراگیران می شود اما این محتوا باید در یک بستر مناسب ارائه شود تا موثرتر واقع شود.
ما سامانه آموزش مجازی آنک راه حل های مدرن آموزشی را ارائه می دهیم که انگیزه و یادگیری دانش آموزان را به حداکثر می رسانند. در این سامانه بسیاری از ابزارهایی که مدرسان برای برگزاری یک کلاس آنلاین نیاز دارند وجود دارد.
مطالب زیر را حتما بخوانید:

آزمون آنلاین و نکات کاربردی برای طراحی آن
در طی بیماری همه گیر کرونا شاهد یک تغییر بزرگ در سیستم آموزشی بودیم. با استفاده از اینترنت و آخرین فن آوری ها ، دانشجویان اکنون می توانند به گزینه...
ادامه مطلب
وبینار چیست؟
COVID-19 باعث شد فناوری آنلاین برای ارتباطات تجاری به سرعت گسترش پیدا کند. سازمان های بیشتری برای اجرای رویدادهای خود به فناوری جلسات مجازی متوسل می شوند. به طور خاص...
ادامه مطلب
۱۰ مدل از انواع آموزش الکترونیکی
برخی از دانشمندان علوم تربیتی انواع آموزش الکترونیکی را با توجه به ابزار یادگیری شناسایی کرده اند ، در حالی که برخی دیگر تمرکز بر معیارهای مختلف مانند همزمانی و...
ادامه مطلب
۵ نرم افزار ضبط صفحه نمایش(دسکتاپ) + لینک دانلود
نزدیک به یک سال است که ویروس کرونا آموزش مجازی را به سمت و سوی دیگری سوق داده است و کلاسها و آموزشها به صورت آنلاین برگزار می شود. معلمان...
ادامه مطلب
۵ تصور اشتباه درباره LMS که باید درباره آنها بیشتر بدانید
در بخش نوآوری هاروارد تجارت ریویو ، تحقیقی را ارائه داد که ثابت می کند نوآوری های فناوری در سطح نمایی رشد می کنند. به معنای اینکه ما هر ساله...
ادامه مطلب
چگونه برای دموی LMS آماده شویم
همه سیستم های مدیریت یادگیری (LMS) قابلیت های یکسانی ندارند در صورتیکه ممکن است ابتدا اینگونه بنظر نرسد. برای درک واقعی اینکه چگونه یک راه حل می تواند برای کسب...
ادامه مطلب
یادگیری ترکیبی ؛ موثرترین پاسخ سیستم های آموزشی در برابر همه گیری
اغلب گفته می شود که هرچه مشکل بزرگتر باشد ، راه حل بزرگتر است. پس از یک سال دشوار که همه دنیا درگیر ویروس کرونا (COVID-19) هستند ، مدل B-learning...
ادامه مطلب
اسکورم scorm چیست؟
اسکورم SCORM ، مخفف Shareable Content Object Reference Model ، مجموعه ای از استانداردهای فنی برای محصولات نرم افزاری آموزش الکترونیکی است. SCORM به برنامه نویسان می گوید که چگونه...
ادامه مطلب
انواع پلتفرم های آموزش مجازی
با توجه به اپیدمی و شیوع سریع بیماری کرونا و اتخاذ تصمیم آموزش مجازی دانش آموزان توسط افراد ذی صلاح، معلمان برای آموزش در این دوران نیازمند بستری امن، آسان...
ادامه مطلب
گفته ها و ناگفته های نرم افزار وبینار
وبینار نوعی ارتباط یک به چند است: یک مجری می تواند از یک مکان واحد به یک گروه بزرگ و خاص از بینندگان آنلاین دسترسی پیدا کند. با استفاده موثر...
ادامه مطلب
کلاس مجازی چیست و چرا اهمیت دارد؟
در اینجا توضیح مختصری در مورد اینکه کلاس مجازی چیست و چگونه سیستم عامل های آموزش الکترونیکی می توانند با ایجاد یک مرکز مجازی که دانش آموزان ، معلمان و...
ادامه مطلب
۵ مرحله کلیدی انتخاب LMS (سیستم مدیریت یادگیری)
اکنون شما تصمیم گرفته اید که در یک سیستم جدید مدیریت یادگیری سرمایه گذاری کنید. یا برای اولین بار LMS را اجرا کنید یا نرم افزار LMS فعلی شما بسیار...
ادامه مطلبقوانین ارسال دیدگاه در سایت
- چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
- چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
- چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
- چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
- چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.
نظرات کاربران