۱۰ مدل از انواع آموزش الکترونیکی

مدیر کل 19602 بازدید
انواع آموزش الکترونیکی

برخی از دانشمندان علوم تربیتی انواع آموزش الکترونیکی را با توجه به ابزار یادگیری شناسایی کرده اند ، در حالی که برخی دیگر تمرکز بر معیارهای مختلف مانند همزمانی و محتوای یادگیری را انتخاب کرده اند. در این مقاله ، ما تمام این یافته ها را به ۱۰ نوع یادگیری الکترونیکی که به راحتی قابل تفکیک هستند ، فیلتر خواهیم کرد.

انواع آموزش الکترونیکی

انواع آموزش الکترونیکی

  •      آموزش مدیریت کامپیوتر (CML)
  •      دستورالعمل های رایانه ای (CAI)
  •      آموزش آنلاین همزمان
  •      آموزش آنلاین ناهمزمان
  •      آموزش الکترونیکی ثابت
  •      یادگیری الکترونیکی تطبیقی
  •      آموزش الکترونیکی خطی
  •      آموزش آنلاین تعاملی
  •      آموزش آنلاین فردی
  •      یادگیری آنلاین مشارکتی

برخی از دانشمندان علوم تربیتی انتخاب کرده اند که انواع آموزش الکترونیکی را به سادگی طبقه بندی کنند. آنها فقط دو نوع اصلی از آموزش الکترونیکی را شناسایی می کنند: یادگیری الکترونیکی مبتنی بر کامپیوتر و آموزش الکترونیکی مبتنی بر اینترنت. این روش طبقه بندی می تواند دقیق تر دیده شود زیرا یادگیری الکترونیکی را از یادگیری آنلاین متمایز می کند ، این دو روش اغلب به اشتباه به جای یکدیگر استفاده می شوند. برخی از اشکال یادگیری الکترونیکی مانند CML و CAL نیازی به انجام آنلاین ندارند ، اما با این وجود انواع یادگیری الکترونیکی به حساب می آیند.

آموزش مدیریت کامپیوتر (CML)

در مورد یادگیری مدیریت شده توسط رایانه (CML) که به آن آموزش کامپیوتر مدیریت شده (CMI) نیز می گویند ، از رایانه ها برای مدیریت و ارزیابی فرایندهای یادگیری استفاده می شود. سیستم های یادگیری تحت مدیریت کامپیوتر از طریق پایگاه های اطلاعاتی کار می کنند. این پایگاه های اطلاعاتی حاوی بیت اطلاعاتی است که دانش آموز باید بیاموزد ، همراه با تعدادی پارامتر رتبه بندی که امکان شخصی سازی سیستم را با توجه به ترجیحات هر دانش آموز فراهم می کند. در نتیجه ارتباط دو طرفه بین دانش آموز و کامپیوتر ، می توان تعیین کرد که آیا دانش آموز به اهداف یادگیری خود در سطح رضایت بخشی رسیده است یا خیر. در غیر این صورت ، تا زمانی که دانش آموز به اهداف یادگیری مورد نظر خود نرسد ، می توان فرآیندها را تکرار کرد.

علاوه بر این ، موسسات آموزشی از سیستم های یادگیری با مدیریت رایانه برای ذخیره و بازیابی اطلاعاتی که به مدیریت آموزشی کمک می کند ، استفاده می کنند. این می تواند به معنای اطلاعاتی مانند اطلاعات سخنرانی ، مواد آموزشی ، نمرات ، اطلاعات برنامه درسی ، اطلاعات ثبت نام باشد.

CML از رایانه به عنوان نقش دیگری در آموزش استفاده می کند. در CML نقش اصلی رایانه ثبت است و هیچ گونه راهنمایی مستقیم برای زبان آموز ارائه نمی دهد.

آموزش به کمک رایانه (CAI)

آموزش به کمک رایانه (CAI) که گاهی اوقات به عنوان یادگیری با کمک رایانه (CAL) نیز شناخته می شود ، نوع دیگری از آموزش الکترونیکی است که از رایانه همراه با آموزش سنتی استفاده می کند. این می تواند به معنای نرم افزار تعاملی برای دانشجویان یا نوع نرم افزار آموزشی باشد که توسط پاتریک سوپس از دانشگاه استنفورد در سال ۱۹۶۶ استفاده شده است. روش های آموزشی با کمک رایانه از ترکیبی از چندرسانه ای مانند متن ، گرافیک ، صدا و ویدئو برای افزایش یادگیری استفاده می کنند. ارزش اصلی CAI تعامل است – این به دانش آموزان اجازه می دهد تا با استفاده از روشهای مختلف مانند آزمونها و سایر مکانیسم های آموزش و آزمایش به کمک رایانه ، به جای فراگیران منفعل ، یادگیرنده فعال شوند.

حالت حل مسئله

تکنیک CAL به روشی گفته می شود که در آن رایانه در درجه اول به عنوان کمک محاسباتی برای حل مشکلات دانش آموز عمل می کند. دانش آموز نوع مسئله ای را که باید حل شود و داده های خام را نشان می دهد. رایانه فرمول مناسب را انتخاب می کند ، محاسبات را انجام می دهد و پاسخ مسئله را به دانش آموز می دهد.

امروزه بیشتر مدارس ، چه به صورت آنلاین و چه به صورت سنتی ، از انواع مختلف یادگیری با کمک رایانه برای تسهیل رشد مهارت ها و دانش در دانش آموزان خود استفاده می کنند.

آموزش آنلاین همزمان

یادگیری آنلاین همزمان ، گروههایی از دانش آموزان را قادر می سازد تا همزمان ، از هر مکان در جهان ، در یک فعالیت یادگیری شرکت کنند. یادگیری آنلاین همزمان بصورت همزمان در زمان واقعی غالباً شامل گفتگوها و کنفرانس ویدیویی بصورت آنلاین است ، زیرا این ابزارها به شرکت کنندگان و مربیان آموزش اجازه می دهد تا بلافاصله سوالات خود را بپرسند و پاسخ دهند در حالی که می توانند با سایر شرکت کنندگان ارتباط برقرار کنند.

این نوع یادگیری آنلاین جامعه مدار با توسعه سریع فن آوری های یادگیری آنلاین امکان پذیر شده است. قبل از اختراع شبکه های رایانه ای در دهه ۱۹۶۰ ، اجرای واقعی آموزش الکترونیکی همزمان غیرممکن بود. امروزه ، یادگیری همزمان الکترونیکی بسیار مزیت در نظر گرفته می شود زیرا بسیاری از معایب رایج یادگیری الکترونیکی را از بین می برد ، مانند انزوای اجتماعی و روابط ضعیف معلم با دانش آموز و دانش آموز با دانش آموز. همگام سازی الکترونیکی در حال حاضر یکی از محبوب ترین و سریع ترین رشد انواع یادگیری الکترونیکی است.

 

مزایای آموزش آنلاین همزمان

  • همانطور که جلسه در حال انجام است ، دانش آموزان می توانند سوالات خود را بپرسند و پاسخ های خود را دریافت کنند.
  • مدرس می تواند دانش آموزان را در زمان واقعی بسنجد و جلسه را بر اساس آن تنظیم کند.
  • مدرسان می توانند کلاسهای به سبک کارگاه را تسهیل کنند و فعالیتهای گروهی را انجام دهند.
  • گفتگوی زنده امکان تعامل در زمان واقعی را فراهم می کند ، مانند مکالمه

 

معایب اموزش آنلاین همزمان

  • برخی از دانشجویان به دلیل مشکلات فنی یا برنامه ریزی ممکن است نتوانند در زمان لازم شرکت کنند. ممکن است در مناطق زمانی مختلف باشند.
  • تأمین نیازهای AODA (دستیابی) ممکن است دشوارتر باشد – به عنوان مثال ، تهیه زیرنویس برای یک نمایش زنده
آموزش آنلاین ناهمزمان

در مورد یادگیری ناهمزمان آنلاین ، گروههایی از دانش آموزان به طور مستقل در زمان ها و مکان های مختلف از یکدیگر ، بدون برقراری ارتباط در زمان واقعی ، تحصیل می کنند. روشهای یادگیری الکترونیکی ناهمزمان معمولاً بیشتر از دانشهای همگام خود دانشجو محور هستند ، زیرا انعطاف پذیری بیشتری به دانش آموزان می دهند.

به همین دلایل ، آموزش ناهمزمان الکترونیکی اغلب توسط دانش آموزانی که برنامه انعطاف پذیر ندارند ، ترجیح داده می شود ، زیرا به آنها امکان می دهد از یادگیری خود گام استفاده کنند. آنها می توانند چارچوب زمانی خاص خود را برای یادگیری تنظیم کنند ، و نیازی به یادگیری در فواصل زمانی خاص همراه با دانش آموزان دیگر نیست.

قبل از اختراع سیستم رایانه ای PLATO ، همه آموزش الکترونیکی غیرهمزمان در نظر گرفته می شد ، زیرا هیچ روشی برای شبکه های رایانه ای در دسترس نبود. با این حال ، امروزه با در دسترس بودن رایانه و شبکه جهانی وب ، تصمیم گیری بین آموزش الکترونیکی همزمان و ناهمزمان کار دشوارتری می شود ، زیرا هرکدام موافقان و مخالفان خود را دارند.

 

مزایای اموزش آنلاین ناهمزمان

  • جلسات ضبط شده به دانشجویان اجازه می دهد تا قبل از طرح سوال در یک گروه بحث ، محتوای جلسه را درک کرده  و یا تحقیقات بیشتری انجام دهند.
  • در بعضی موارد برای دانشجویانی که زبان اول آنها انگلیسی نیست بهتر است.
  • دانش آموزان می توانند جلسات ضبط شده را برای تعمیق یادگیری خود و یا مرور مطالب قبل از امتحان نهایی دوباره تماشا کنند. دانش آموزان می توانند مدت ها پس از انجام این بحث ها ، موضوعات را در گروه های بحث مرور کنند.
  • در طول یک جلسه زنده ، فقط تعداد کمی از دانشجویان می توانند سوال کنند. در یک گروه بحث آنلاین ، همه دانش آموزان می توانند سوال کنند یا نظر دهند.

 

معایب اموزش آنلاین ناهمزمان

  • وقتی دانش آموزان یک جلسه ضبط شده را تماشا می کنند ، ممکن است احساس کمتری با استاد داشته باشند.
  • دانش آموزان وقتی همکلاسی های خود را نمی بینند ممکن است در کل کمتر با دوره ارتباط داشته باشند.
  • یادگیری ناهمزمان به سطح بالاتری از تعهد و مهارت های یادگیری مستقل نیاز دارد.
  • یادگیری ناهمزمان به مهارت های قابل توجهی در شروع کار احتیاج دارد زیرا هیچ یک از کلاس ها برنامه ریزی نشده است.
آموزش الکترونیکی ثابت

آموزش الکترونیکی ثابت نامی جذاب برای چیزی است که احتمالاً قبلاً با آن آشنایی دارید. “ثابت” در این زمینه به این معنی است که محتوای استفاده شده در طول فرایند یادگیری از حالت اصلی خود تغییر نمی کند و تمام دانش آموزان شرکت کننده اطلاعات مشابه سایر مطالب را دریافت می کنند. این مطالب توسط معلمان از پیش تعیین شده اند و با ترجیحات دانش آموز سازگار نیستند.

 

این نوع یادگیری از هزاران سال پیش در کلاس های سنتی استاندارد است ، اما در محیط های یادگیری الکترونیکی ایده آل نیست. به این دلیل که آموزش الکترونیکی ثابت از داده های با ارزش واقعی در زمان واقعی حاصل از ورودی های دانش آموزان استفاده نمی کند. تجزیه و تحلیل هر دانش آموز به صورت جداگانه از طریق داده های آنها و ایجاد تغییر در مواد با توجه به این داده ها منجر به نتایج یادگیری بهتر برای همه دانش آموزان می شود.

راحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطر آنچنان که لازم است.

یادگیری الکترونیکی تطبیقی

یادگیری الکترونیکی انطباقی نوعی جدید و ابتکاری از یادگیری الکترونیکی است ، که امکان سازگاری و طراحی مجدد مواد یادگیری را برای هر یک از زبان آموزان فراهم می کند. با در نظر گرفتن پارامترهای مختلفی از جمله عملکرد دانش آموزان ، اهداف ، توانایی ها ، مهارت ها و ویژگی ها ، ابزارهای یادگیری الکترونیکی تطبیقی این امکان را برای آموزش افراد فراهم می کنند که بیش از هر زمان دیگری فرد و دانش آموز محور شوند.

 

اکنون در برهه ای از زمان هستیم که می توان از تکنیک های آموزشی تطبیقی مبتنی بر آزمایشگاه برای توالی ریاضی داده های دانشجو استفاده کرد. اگر به درستی انجام شود ، این می تواند به معنای دوره جدیدی برای علوم تربیتی باشد. اگرچه برنامه ریزی و انجام این نوع آموزش الکترونیکی دشوارتر از روشهای سنتی آموزش است ، اما ارزش و اثربخشی بالقوه آن غالباً کم است.

آموزش الکترونیکی خطی

هنگام مراجعه به تعامل انسان و رایانه ، ارتباط خطی به این معنی است که اطلاعات بدون استثنا از فرستنده به گیرنده منتقل می شود. در مورد آموزش الکترونیکی ، این یک عامل بسیار محدود کننده می شود ، زیرا امکان برقراری ارتباط دو طرفه بین معلمان و دانش آموزان را فراهم نمی کند. این نوع آموزش الکترونیکی جایگاه خود را در آموزش و پرورش دارد ، اگرچه با گذشت زمان کمتر مورد توجه قرار می گیرد. ارسال مطالب آموزشی به دانشجویان از طریق برنامه های تلویزیونی و رادیویی نمونه های کلاسیک آموزش الکترونیکی خطی است.

آموزش آنلاین تعاملی

آموزش الکترونیکی تعاملی به فرستنده ها این امکان را می دهد که به گیرنده تبدیل شوند و بالعکس ، به طور موثر یک کانال ارتباطی دو طرفه بین طرف های درگیر را امکان پذیر می کند. از طریق پیام های ارسالی و دریافت شده ، معلمان و دانش آموزان می توانند در روش های یادگیری و یادگیری خود تغییراتی ایجاد کنند. به همین دلیل ، یادگیری الکترونیکی تعاملی بطور قابل توجهی محبوب تر از خطی است ، زیرا به معلمان و دانش آموزان اجازه می دهد آزادانه تر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

آموزش آنلاین فردی

یادگیری فردی در این زمینه به تعداد دانش آموزان مشارکت کننده در دستیابی به اهداف یادگیری اشاره دارد ، نه دانشجو محور بودن مطالب. این نوع یادگیری از هزاران سال پیش در کلاس های سنتی مرسوم است. هنگام تمرین یادگیری فردی ، دانش آموزان مطالب یادگیری را به تنهایی (به صورت جداگانه) مطالعه می کنند و انتظار می رود که اهداف یادگیری خود را به تنهایی برآورده کنند.

 

این نوع یادگیری برای رشد مهارت های ارتباطی و توانایی های کار تیمی در دانش آموزان ایده آل نیست ، زیرا بیشتر روی یادگیری دانش آموزان بدون ارتباط با دانش آموزان دیگر متمرکز است. بنابراین ، برای جایگزینی ارتباط مهارت ها و توانایی ها ، رویکرد مدرن تری لازم است.

یادگیری آنلاین مشارکتی

یادگیری الکترونیکی مشارکتی یک نوع مدرن از روش یادگیری است ، که از طریق آن چندین دانش آموز به صورت گروهی یاد می گیرند و به اهداف یادگیری خود می رسند. دانش آموزان برای دستیابی به اهداف یادگیری مشترک خود باید با هم کار کنند و کار گروهی را تمرین کنند.

 

این کار از طریق تشکیل گروههای موثر انجام می شود ، جایی که هر دانش آموز باید نقاط قوت و ضعف دانش آموز دیگر را در نظر بگیرد. این مهارت های ارتباطی مهارت های کار تیمی دانش آموزان را افزایش می دهد. یادگیری الکترونیکی مشارکتی این ایده را گسترش می دهد که دانش به بهترین وجهی در درون گروهی از افراد ایجاد می شود که در آن آنها می توانند تعامل داشته و از یکدیگر بیاموزند.

 

در حالی که این نوع یادگیری بیشتر در کلاس های سنتی بیشتر از دوره های آنلاین مورد استفاده قرار می گیرد ، هنوز هم یک نوع معتبر آموزش الکترونیکی است که اگر به درستی انجام شود می تواند بسیار موثر باشد.

منبع : e-student.org

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    لینک کوتاه :