آموزش آنلاین : یک دارو در زمان بحران COVID-19
وجود ویروس کرونا اولین بار در تاریخ ۱ اسفند ۹۸ در ایران تشخیص داده شد و تا الان مبتلایان و حتی تلفات آن به رقم بالایی رسیده است. تمام دنیا با این ویروس عجیب دست و پنجه نرم می کنند. قبل از ویروس کرونا موسسات آموزشی (مدارس ، کالج ها و دانشگاه ها) فقط بر اساس روش های سنتی یادگیری بنا شده بودند. اگرچه بسیاری از واحدهای دانشگاهی نیز یادگیری ترکیبی را آغاز کرده بودند ، اما هنوز هم بسیاری از آنها با روش های قدیمی درگیر بودند. شیوع ناگهانی بیماری کشنده به نام Covid-19 تمام دنیا را لرزاند. این وضعیت سیستم آموزشی را در سراسر جهان به چالش کشید و موسسات آموزشی مجبور شدند بعد از تعطیلی چند هفته ای به حالت آنلاین آموزش بپردازند. بسیاری از موسسات دانشگاهی که قبلاً تمایلی به تغییر رویکرد سنتی آموزشی خود نداشتند ، چاره ای جز سوق دادن کامل به آموزش – یادگیری آنلاین نبودند. زیرا آموزش آنلاین در جلوگیری از کرونامی تواند بسیار اثرگذار باشد.
آموزش آنلاین دیگر یک گزینه نیست ، بلکه یک ضرورت است
بخش عمده ای از جهان به دلیل شیوع جدی این بیماری همه گیر جهانی Covid-19 در قرنطینه است و بنابراین بسیاری از شهرها به شهرهای فانتزی تبدیل شده اند و تأثیرات آن را می توان در مدارس ، کالج ها و دانشگاه ها نیز مشاهده کرد. از آموزش مجازی می توان به عنوان دارو برای بحران نامید. ویروس کرونا باعث شده موسسات از حالت آفلاین به حالت آنلاین تعلیم و تربیت بروند. این بحران باعث خواهد شد موسساتی که قبلاً تمایلی به تغییر نداشتند ، فن آوری مدرن را بپذیرند. این فاجعه جنبه سودآور آموزش و یادگیری آنلاین را به ما نشان خواهد داد. با کمک حالت های آموزش آنلاین ، می توانیم تعداد زیادی از دانش آموزان را در هر زمان و در هر نقطه از جهان آموزش دهیم. بسیاری از دانشگاههای سراسر جهان عملکرد خود را کاملاً دیجیتالی کرده اند که نیاز مبرم به این وضعیت فعلی را درک می کنند. یادگیری آنلاین در میان این هرج و مرج به عنوان یک پیروز بازی در حال ظهور است. بنابراین ، افزایش کیفیت آموزش آنلاین در این مرحله بسیار مهم است. جابجایی یک شبه کلاسهای عادی به کلاسهای الکترونیکی وجود داشته ، به این معنا که مربیان تمام رویکردهای آموزشی خود را برای مقابله با شرایط جدید بازار و سازگاری با شرایط متغیر تغییر داده اند. در طول این زمان دشوار ، نگرانی در مورد این نیست که آیا روشهای یادگیری آنلاین می توانند آموزش با کیفیتی ارائه دهند ، بلکه این است که چگونه موسسات دانشگاهی قادر به یادگیری آنلاین به این روش عظیم هستند (کری ، ۲۰۲۰).
مقاومت در برابر تغییرات ممنوع!
مقاومت در برابر تغییر به هیچ واحد آموزشی در سراسر جهان کمک نخواهد کرد. درباره سرعت سازگاری آنها با تغییرات در چنین مدت کوتاهی و توانایی حفظ کیفیت آنها قضاوت خواهد شد. اعتبار واحدهای آموزشی در معرض خطر و زیر نظر است. اینکه چطور رفتار می کنند و کیفیت آموزش خود را در میان این بحران به خوبی حفظ می کنند ، نشان دهنده توانایی سازگاری آنها است. تغییر مسیر از کلاس های حضوری به کلاس های آنلاین تنها راه حل ممکن است. در واقع ، موسسات دانشگاهی نمی توانند همه برنامه های درسی دانشگاه خود را به مدت یک شب به منابع آنلاین تبدیل کنند. فاصله ، مقیاس و آموزش و یادگیری شخصی بزرگترین چالشهای آموزش آنلاین است. راه حل های نوآورانه موسسات فقط می توانند به ما کمک کنند تا با این بیماری همه گیر مقابله کنیم
مشکلات مرتبط با آموزش و یادگیری آنلاین
تعداد زیادی فناوری برای آموزش آنلاین در دسترس است اما گاهی اوقات مشکلات زیادی ایجاد می کنند. این مشکلات؛ مشکلات مرتبط با فناوری مدرن از خطاهای بارگیری ، مشکلات مربوط به نصب ، مشکلات ورود به سیستم ، مشکلات صوتی و تصویری و غیره را شامل می شود. بعضی اوقات دانش آموز تدریس آنلاین را خسته کننده می داند. یادگیری آنلاین به قدری انعطاف پذیری دارد که دانشجویان هرگز برای انجام آن وقت نمی یابند. توجه شخصی نیز مسئله بزرگی است که آموزش آنلاین با آن روبرو است. دانش آموزان تعامل دو طرفه می خواهند که اجرای آن گاهی دشوار می شود. فرآیند یادگیری تا زمانی که دانش آموزان آموخته های خود را تمرین نکنند نمی تواند به پتانسیل کامل خود برسد. گاهی اوقات ، محتوای آنلاین همه نظری است و به دانشجویان اجازه نمی دهد به طور موثر تمرین کنند و یاد بگیرند.
راه حل های ممکن برای مشکلات
بسیاری از مسائل مربوط به آموزش آنلاین است اما ما نمی توانیم امتیازات آن را در زمان چنین بحرانی نادیده بگیریم. ما همیشه می توانیم راه حل هایی برای رفع این مشکلات داشته باشیم. مشکلات فنی را می توان از طریق ضبط پیش از سخنرانی های ویدئویی ، آزمایش محتوا ، و همیشه آماده نگه داشتن برنامه دیگر به گونه ای که روند آموزش – یادگیری با مشکل روبرو نشود ، برطرف کرد. دوره های آنلاین باید پویا ، جالب و تعاملی ساخته شوند. معلمان باید محدودیت های زمانی و یادآوری هایی را برای دانش آموزان تعیین کنند تا آنها را هشیار و ملزم به توجه کنند. باید تلاش شود تا فرآیند یادگیری به بهترین وجه ممکن انسانی شود. توجه شخصی باید به دانش آموزان داده شود تا آنها بتوانند به راحتی با این محیط یادگیری سازگار شوند. از رسانه های اجتماعی و انجمن های مختلف گروهی می توان برای برقراری ارتباط با دانشجویان استفاده کرد. هنگامی که تلاش برای برقراری ارتباط با دانش آموزان از طریق متن ، برنامه های پیام رسان مختلف ، تماس های ویدیویی و غیره دشوار است ، ارتباط مهم است – محتوا باید به گونه ای باشد که دانش آموزان را برای تمرین فعال کند و همچنین مهارت های خود را تقویت کند. کیفیت دوره ها باید به طور مداوم بهبود یابد و معلمان باید سعی کنند بهترین عملکرد خود را ارائه دهند. برنامه های آنلاین باید به گونه ای طراحی شوند که خلاقانه ، تعاملی ، مرتبط ، دانشجو محور و گروه محور باشند. مربیان باید وقت زیادی را صرف ساختن استراتژی های موثر برای دادن دستورالعمل های آنلاین کنند. دستورالعمل های آنلاین موثر ، بازخورد فراگیران را تسهیل می کند ، یادگیرندگان را به سوالاتی سوق می دهد و افق زبان آموزان را برای محتوای دوره گسترش می دهد. موسسات باید بر روی مسائل آموزشی تمرکز کنند و از طریق دستورالعمل های آنلاین بر یادگیری مشارکتی ، یادگیری موردی و یادگیری مبتنی بر پروژه تأکید کنند.
چالش موسسات آموزشی نه تنها یافتن فناوری جدید و استفاده از آن بلکه تصور مجدد آموزش آن است ، در نتیجه به دانشجویان و کارکنان دانشگاهی که به دنبال راهنمایی برای سواد دیجیتال هستند کمک می کند.
سخن پایانی
هر چه میزان ارتباطات حضوری کمتر شود، به همان نسبت احتمال گسترش ویروس کرونا کاهش پیدا می کند. استفاده از نرم افزار وب کنفرانس و برگزاری جلسات کاری، آموزشی، کلاس آنلاین، جلسات مشاوره از راه دور و پزشکی از راه دور به صورت مجازی می تواند در پیشگیری از گسترش کرونا تاثیر جدی داشته باشد.
مطالب زیر را حتما بخوانید:
روشهای ارزیابی در آموزش مجازی
پس از اینکه فناوری به عرصه ی آموزش پا گذاشت، خیلی از تکنیک های ارزیابی دچار تغییر شدند. یکی از این روش ها، روش های ارزیابی جایگزین است.در این مقاله...
ادامه مطلب۵ تصور اشتباه درباره LMS که باید درباره آنها بیشتر بدانید
در بخش نوآوری هاروارد تجارت ریویو ، تحقیقی را ارائه داد که ثابت می کند نوآوری های فناوری در سطح نمایی رشد می کنند. به معنای اینکه ما هر ساله...
ادامه مطلبآزمون آنلاین و نکات کاربردی برای طراحی آن
در طی بیماری همه گیر کرونا شاهد یک تغییر بزرگ در سیستم آموزشی بودیم. با استفاده از اینترنت و آخرین فن آوری ها ، دانشجویان اکنون می توانند به گزینه...
ادامه مطلب۵ مزیت محتوای تعاملی برای بهبود میزان توجه دانش آموزان
دیجیتالی شدن آموزش روندی است که آینده یادگیری را رقم می زند ، زیرا این واقعیتی است که باید با آن سازگار شویم. بسیاری از ماژول های یادگیری آنلاین وجود...
ادامه مطلبنرم افزار آموزش مجازی LMS چیست؟
در عصر جدید که جامعه به شدت تحت تاثیر فناوری های نوین در زمینه ارتباطات قرار گرفته؛ این تاثیرات خود را بیش از پیش در زمینه نظام آموزشی نشان داده...
ادامه مطلباسکورم scorm چیست؟
اسکورم SCORM ، مخفف Shareable Content Object Reference Model ، مجموعه ای از استانداردهای فنی برای محصولات نرم افزاری آموزش الکترونیکی است. SCORM به برنامه نویسان می گوید که چگونه...
ادامه مطلبتفاوت بین وب کنفرانس و کنفرانس ویدیویی
بسیاری از مردم در مورد تفاوت بین وب کنفرانس و کنفرانس ویدیویی از ما می پرسند. هدف این مقاله رفع هرگونه سردرگمی و کمک به شما در مورد تصمیم گیری...
ادامه مطلبوبینار چیست؟
COVID-19 باعث شد فناوری آنلاین برای ارتباطات تجاری به سرعت گسترش پیدا کند. سازمان های بیشتری برای اجرای رویدادهای خود به فناوری جلسات مجازی متوسل می شوند. به طور خاص...
ادامه مطلبآموزش الکترونیکی چیست؟
آموزش الکترونیکی یا یادگیری الکترونیکی روشی نوین برای یادگیری و آموزش است که برای فراگیران امکان آموزش در هر زمان و مکانی را فراهم می کند. به همین دلیل است...
ادامه مطلبگفته ها و ناگفته های نرم افزار وبینار
وبینار نوعی ارتباط یک به چند است: یک مجری می تواند از یک مکان واحد به یک گروه بزرگ و خاص از بینندگان آنلاین دسترسی پیدا کند. با استفاده موثر...
ادامه مطلب۵ مرحله کلیدی انتخاب LMS (سیستم مدیریت یادگیری)
اکنون شما تصمیم گرفته اید که در یک سیستم جدید مدیریت یادگیری سرمایه گذاری کنید. یا برای اولین بار LMS را اجرا کنید یا نرم افزار LMS فعلی شما بسیار...
ادامه مطلب۱۰ نرم افزار برتر آموزش مجازی ، کلاس و تدریس آنلاین
این روزها فناوری کلاس آنلاین و مجازی خیلی استفاده می شود و یک روش کاربردی برای یادگیری در دوران قرنطینه و حتی بعد از آن می باشد. اما برای استفاده...
ادامه مطلبقوانین ارسال دیدگاه در سایت
- چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
- چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
- چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
- چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
- چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.
نظرات کاربران