پس از اینکه فناوری به عرصه ی آموزش پا گذاشت، خیلی از تکنیک های ارزیابی دچار تغییر شدند. یکی از این روش ها، روش های ارزیابی جایگزین است.
در این مقاله به این پرسش ها پاسخ می دهیم که روشهای ارزیابی در آموزش مجازی چه روش هایی هستند؟ چرا باید از روش های ارزیابی جایگزین در آموزش های مجازی استفاده کرد؟
روش های ارزیابی باید متنوع باشند و دارای موضوعات و اهداف متفاوت باشند. این تنوع باعث می شود که مدرس با توجه به اهداف تدریس خود و متناسب با موضوع خود از روش های متفاوت ارزیابی استفاده کند. و مدرس می تواند از تکنیک های چند روشی در ارزیابی های استفاده کند.
به این علت از روش های جایگزین استفاده می شود که بتوان بین سبک های یادگیری دانشجویان و روش های ارزیابی تناسب بیشتری ایجاد کرد.
همچنین برای ایجاد تناسب بین روش های ارزیابی کلاس و موضوعات درسی
در این روش یک ارائه ی زنده ی شفاهی توسط دانش آموزان انجام می شود.
مدرس از دانش آموزان می خواهد در یک ساعت و تاریخ مشخص در پلتفرم فعال شوند و سوالاتش را شفاهی از آنها می پرسد.
مزیت این تکنیک این است که دانش آموزان فیلم کلاس ، ارائه و پاسخ ها را می تواند بعدا مشاهده کند.
مدرس بر اساس معیار هایی که دارد پاسخ ها را بررسی می کند و آنها را ارزیابی می کند. دانش آموزان باید از قبل در جریان معیار های ارزیابی و نمره دهی قرار بگیرند.
دانش آموزان پاسخ سوالاتی که مدرس از آنها می پرسد را بصورت ویدئو یا صوت ضبط می کنند و آنرا با مدرس به اشتراک می گذارند و مدرس آنها را ارزیابی می کند و نمره دهی می کند.
در این تکنیک مدرس یک موضوع را در تالار گفتگو مطرح می کند و در زمینه موضوع می تواند سوالی را مطرح کند و دانش آموزان پیرامون آن موضوع با هم بحث و گفتگو می کنند و مدرس آنها را بررسی می کند و نمره دهی می کند.
در این تکنیک مدرس سوالاتی را مطرح می کند که هر کدام دارای یک پاسخ صحیح کوتاه است. و این سوالات را در اختیار دانش آموزان می گذارد و آنها به سوالات پاسخ می دهند. و مدرس بر اساس پاسخ های صحیح و معیار هایی که دارد پاسخ های دانش آموزان را ارزیابی می کند. و در انتها پاسخ های صحیح را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد.
اینفوگرافیک ترکیبی از گرافیک و اطلاعات است و ویژگی بارز آنها حرکت . پویایی در روش ارائه ی مطالب است. دانش آموزان موضوع یا سوالی را انتخاب می کنند یا مدرس برای آنها سوال را مشخص می کند. سپس دانش آموزان در این زمینه اینفوگرافیک های خود را ایجاد می کنند و با مدرس به اشتراک می گذارند. و مدرس آنها را ارزیابی می کند.
در این تکنیک دانش آموزان برای ارائه ی تکالیف خود از ویدئو های تعاملی استفاده می کنند. به این صورت که مدرس موضوعی را مشخص می کند و دانش آموزان در این زمینه ویدئوی کوتاه دو الی چهار دقیقه ای ضبط می کنند و تعاملات خود را برروی این ویدئو اضافه می کنند.
مثلا می توانند سوالاتی را در آن قرار دهند یا لینک هایی را به اشتراک بگذارند. و در انتها این ویدئو را با مدرس به اشتراک می گذارند و مدرس آنها را ارزیابی می کند.
این تکنیک ترکیبی از گرافیک و یک متن کوتاه است. به این صورت که مدرس موضوع یا سوالی را مطرح می کند و دانش آموزان در این زمینه فلش کارت هایی ایجاد می کنند و آنها را با مدرس به اشتراک می گذارند و مدرس آنها را ارزیابی می کند.
در این تکنیک مدرس موضوعی را مشخص می کند و تمپلیتی مناسب برای موضوع کلاس انتخاب می کند و آنرا در اختیار دانش آموزان می گذارد. و دانش آموزان در این زمینه بازی را ایجاد می کنند و آنرا ضبط می کنند و با مدرس به اشتراک می گذارند و مدرس آنها را ارزیابی می کند.
در این تکنیک مدرس موضوعی را مشخص می کند و تمپلیت و دستور العمل های نوشتن مقاله را به دانش آموزان ارائه می کند.
و از دانش آموزان می خواهد در زمینه ی موضوع یک مقاله ی متنی بنویسند. و آنرا سابمیت کنند. و آنها را ارزیابی می کند.